Appendix (Siemens)

The authors of the texts about Siemens

J.H. = Jennifer Heinrich

G.BE. = Günter Bentele

T.L. = Tobias Liebert

The original text was written by J.H. for the purposes of the seminar “PR history” under the direction of Günter Bentele and Stefan Wehmeier. J.H. submitted a corresponding seminar paper in the winter term of 2005/2006. Thanks are due to Günter Bentele and Stefan Wehmeier for a formal correction step in the meanwhile. Later, the texts were edited and completed by T.L. and G.BE. Very useful for translating the German text into English was the translation program deepl.com (https://www.deepl.com/translator).

Bibliography (particularly seminar paper of J.H.)

  • Bentele, Günter (1997): PR-Historiographie und funktional-integrative Schichtung. Überlegungen zur PR-Geschichtsschreibung. [PR-historiography and functional-integrative stratification. Considerations on PR-historiography]. In: Szyszka, Peter (ed.) (1997): Auf der Suche nach Identität. PR-Geschichte als Theoriebaustein [In search of identity. PR history as a theoretical component]. (Serie [Series] Öffentlichkeitsarbeit, Public Relations und Kommunikationsmanagement; Vol. 6.). Berlin: Vistas, pp. 137-169.
  • Bentele, Günter; Liebert, Tobias (2005): PR-Geschichte in Deutschland. Allgemeine Entwicklung, Entwicklung der Wirtschafts-PR und Berührungspunkte zum Journalismus. [PR history in Germany. General development, development of business PR and points of contact with journalism.] In: Arnold, Klaus; Neuberger, Christoph (eds.) (2005): Alte Medien – neue Medien. Festschrift für Jan Tonnenmacher. [Old Media – New Media. Festschrift for Jan Tonnenmacher.] Wiesbaden: VS Verl. für Sozialwiss., pp. 221-241.
  • Bieler, Denise (2010): Public Relations und Massenkommunikation. Einrichtung von Pressestellen um die Wende des 20. Jahrhunderts. [Public Relations and Mass Communication. Establishment of press offices at the turn of the 20th century]. Baden-Baden: Nomos, pp. 207-221.
  • Deutscher Bundestag, Referat Öffentlichkeitsarbeit (ed.) (2000): Fragen an die deutsche Geschichte. Wege zur parlamentarischen Demokratie. (Historische Ausstellung im Deutschen Dom in Berlin). [Questions to German history. Paths to parliamentary democracy]. Bonn: Varus.
  • Dittler, Sabine (n.d.): Public Relations: Gründung der Centralstelle für Pressewesen. [Public Relations. Founding the Central Office for Press Affairs]. Retrieved from: https://new.siemens.com/global/en/company/about/history/news/central-office-for-press-affairs.html (Retrieved: December, 20, 2019).
  • Feldenkirchen, Wilfried (2000): Theorie der Unternehmenskommunikation. Einführung. [Theory of corporate communication. Introduction]. In: Wischermann, Clemens; Borscheid, Peter; Ellerbrock, Karl-Peter (eds.) (2000): Unternehmenskommunikation im 19. und 20. Jahrhundert. Neue Wege der Unternehmensgeschichte. [Corporate Communications in the 19th and 20th Centuries. New paths in corporate history]. (Untersuchungen zur Wirtschafts-, Sozial- und Technikgeschichte; Vol. 19) Dortmund: Gesellschaft für Westfälische Wirtschaftsgeschichte, pp. 13-16.
  • Feldenkirchen, Wilfried (2003 resp. 2000 First edition in English): Siemens: Von der Werkstatt zum Weltunternehmen. [Siemens: From Workshop to Global Player]. Munich; Zurich: Piper.
  • Feldenkirchen, Wilfried; Posner, Eberhard (2005): Die Siemens-Unternehmer: Kontinuität und Wandel 1847-2005. Zehn Portraits. [The Siemens Entrepreneurs: Continuity and Change 1847-2005 Ten Portraits]. Munich; Zurich: Piper.
  • Haller, Clarissa (2019): Der Newsroom ist weit mehr als ein Content-Hub. Interview mit C. Haller, publiziert am 5.3.2019. Online under: https://www.mcschindler.com/clarissa-haller-der-siemens-newsroom-ist-weit-mehr-wie-ein-content-hub/ (Retrieved: December, 20, 2019).
  • Kunczik, Michael (1997): Geschichte der Öffentlichkeitsarbeit in Deutschland. [History of Public Relations in Germany]. (Public Relations; Vol. 4). Cologne; Weimar; Vienna: Böhlau.
  • Liebert, Tobias (2003): Der Take-off von Öffentlichkeitsarbeit. Beiträge zur theoriegestützten Real- und Reflexions-Geschichte öffentlicher Kommunikation und ihrer Differenzierung. [The take-off of public relations. Contributions to the theory-based real and reflective history of public communication and its differentiation]. Leipzig.
  • Nimsdorf, Udo (2001): Mitarbeiterzeitschrift [Staff Magazine]. In: Brauner, Detlef Jürgen; Leitolf, Jörg; Raible-Besten, Robert u. a. (eds.) (2001): Lexikon der Presse- und Öffentlichkeitsarbeit. [Lexicon of Press Relations and Public Relations]. Munich; Vienna: Oldenbourg, pp. 263-265.
  • Oeckl, Albert (1993): Anfänge und Entwicklung der Öffentlichkeitsarbeit. [Beginnings and development of public relations]. In: Fischer, Heinz-Dietrich (ed.): Public Relations. Geschichte, Grundlagen, Grenzziehungen. [Public Relations. History, basics, drawing boundaries]. Frankfurt (Main): Lang, pp.15-31.
  • Santen, Oliver (2015): Besuch im Newsroom Teil 1: Funktionen und Rollen. [Visit in the newsroom. part 1, Functions and Roles]. Online under: https://www.mcschindler.com/besuch-im-siemens-newsroom-teil-1-funktionen-und-rollen/ (Retrieved: December, 20, 2019).
  • Szyszka, Peter (2005): Öffentlichkeitsarbeit als berufliches Handeln. Berufsgeschichte. Bundesrepublik Deutschland. [Public Relations as professional activity]. In: Bentele, Günter; Fröhlich, Romy; Szyszka, Peter (eds.) (2005): Handbuch Public Relations. [Handbook Public Relations]. Wiesbaden: VS Verl. für Sozialwiss., pp. 380-393.
  • Vogt, Britta (2005): „Wir gehören zur Familie“: das Unternehmensleitbild der Siemens AG anhand der Selbstdarstellung. [“We are part of the family”: the corporate mission statement of Siemens AG based on the self-presentation of Siemens]. Marburg: Tectum.
  • Wolbring, Barbara (2000): Krupp und die Öffentlichkeit im 19. Jahrhundert: Selbstdarstellung, öffentliche Wahrnehmung und gesellschaftliche Kommunikation. [Krupp and the public sphere in the 19th century: Self-portrayal, public perception and social communication]. Munich: Beck.
  • Zipfel, Astrid (1997a): Werner von Siemens und Emil Rathenau. Frühe Public Relations-Aktivitäten zweier gegensätzlicher Unternehmertypen. [Werner von Siemens and Emil Rathenau. Early public relations activities of two contradictory types of entrepreneurs]. In: Szyszka, Peter (ed.) (1997): Auf der Suche nach Identität. PR-Geschichte als Theoriebaustein. [In search of identity. PR history as a theoretical component]. (Serie [Series] Öffentlichkeitsarbeit, Public Relations und Kommunikationsmanagement; Vol. 6). Berlin: Vistas, pp. 243-263.
  • Zipfel, Astrid (1997b): Public Relations in der Elektroindustrie: die Firmen Siemens und AEG 1847 bis 1939. [Public Relations in the electrical industry. The companies Siemens and AEG 1847-1939]. (Public Relations; Vol. 3). Cologne; Weimar; Vienna: Böhlau.

Downloads

Here you can download a PDF file of all english texts about Siemens.